diumenge, 13 de febrer del 2011

EL CLASSICISME (I): LA MÚSICA INSTRUMENTAL

INTRODUCCIÓ HISTÒRICA

A la història de la música es considera període clàssic el que va des de la mort de J.S.Bach (1750) fins principis del s. XIX, quan les conseqüències de la revolució francesa de 1789 transformen definitivament la societat del període romàntic.

En general és una època que es considera optimista i idealista. Les idees racionalistes de la il·lustració ("tot sota la llum de la raó") i una gran fe en l'esser humà, fan d'aquest breu període un dels més importants de la història.

Per altra banda, els canvis intel·lectuals i la importància creixent de la burguesia davant l'aristocràcia, no tindran com a conseqüència immediata els canvis polítics. La noblesa intentarà evitar la revolució suavitzant la seva imatge amb reformes populistes (l'anomenat despotisme il·lustrat)

La por a la revolució portarà a l'aristocràcia a reprimir la llibertat d'expressió, i això afavorirà el naixement d'algunes societats secretes com la francmaçoneria, que tindrà especial importància en el món de la música.

De totes formes, les idees il·lustrades, amb permís o sense de l'aristocràcia es difondran per tota europa i afectaran tots els camps del saber: la ciència, les arts plàstiques i la literatura (on es parla de període neoclàssic per diferenciar-ho de l'antiga Grècia)... i la música.

Activitat 1: llegeix el text precedent i fes en el teu bloc les activitats següents: 
  • Explica la diferència entre "monarquies absolutes" i "despotisme il·lustrat".  
  • Explica el significat de la frase "tot per al poble però sense el poble"
  • Observa el següent vídeo, inserta'l en teu bloc i escriu les seves idees principals

LA MÚSICA DEL PERÍODE CLÀSSIC

La música d'aquest període és valorada com a llenguatge universal i considerada un element de fraternitat entre les persones. En contrast a l'agitació expressiva del Barroc, és un estil serè i elegant. Es busca la bellesa equilibrada, on la finalitat és commoure l'oient però amb moderació i seguint sempre unes normes establertes.

Aquesta recerca ideal de la bellesa i l'equilibri portarà a l'obsessió per la forma: l'equilibri entre les parts, la simetria... La justa mesura és la virtut que es considera imprescindible.

Activitat 2: busca en el teu llibre les definicions de le següents formes musicals i escriu-les al teu bloc
  • Sonata clàssica
  • Simfonia clàssica
  • Concert clàssic
  • Quartet de corda clàssic
En aquest context s'establirà l'estructura anomenada forma sonata com l'ideal de perfecció i s'aplicarà a les obres instrumentals anteriors.


Activitat 3: treballem la forma sonata
a) Escriu en el teu bloc l'esquema de la forma sonata tal i com l'hem treballat a classe.
b) Escolta els 6 fragments de l'exposició de la sonata KV 545 de Mozart, ordena'ls, i envia les respostes al teu professor en el questionari que tens després.





Activitat 4: 
A classe hem treballat l'obra Eine kleine Nachtmusik (KV. 525)... Sitúa l'obra en la vida de Mozart (on la va fer, amb quines altres composicions coincideix, curiositats, etc.), després inserta el vídeo en el teu bloc, mira'l bé i respon les preguntes següents (també pots consultar les teves partitures):

b) Instrumentació: quins instruments toquen...
c) De quin segon a quin estan les següents parts?
  • Tema A (exposició, 1r cop)
  • Tema b1 (exposició, 1r cop)
  • Tema b2 (exposició, 1r cop)
  • Desenvolupament
  • Pont (reexposició)
  • Coda final (reexposició)
d) En quins temes està basat el desenvolupament?
e) En la coda final hi ha un petit joc musical. En què consisteix?


1 comentari:

  1. Berto que jo ja he acabat entra i miratu amb bons ulls ee... http://musicabausa.blogspot.com.

    PD: Visca el barça

    ResponElimina